Magnesium

Van oorsprong tot effectieve werking van magnesium

Wat doet magnesium voor ons lichaam?

Het magnesium mineraal speelt een centrale rol bij alle biologische lichaamsprocessen.

  • Ontspant spieren en bloedvaten
  • Versoepelt gewrichten
  • Verbetert nachtrust
  • Geeft energie en uithoudingsvermogen
  • Ondersteunt andere mineralen en vitamines
  • Verzacht de huid
  • Brengt rust in het zenuwstelsel
  • Stuurt gehele stofwisseling aan
  • Stimuleert vetverbranding
  • Verschoont bloedvaten en voorkomt verkalking
  • Versterkt botten en tanden
  • Voorkomt bloedstolsels

Verbeteren van de stofwisseling

Iedere chemische reactie in ons lichaam is afhankelijk van enzymen. Dit kan de temperatuurregeling zijn of de opbouw van cellen. Het magnesium mineraal is een bestanddeel van meer dan 300 enzymen voor de koolhydraten en proteïnen wisseling. Hierdoor is het een belangrijke “manager van de stofwisseling” in onze lichaamscellen.

Energie winning van magnesium

Hoe meer magnesium in het lichaam aanwezig is, hoe beter de werking van onze “energiecentrales” in onze lichaamscellen. Het magnesium creëert energie in de vorm van ATP (ATP staat voor adenosinetrifosfaat ). De ATP-moleculen zijn kleine opslagplaatsen in ons lichaam. Wanneer de ATP-moleculen splitsen komt energie vrij. 

De energieproductie in spieren en hart wordt door magnesium in een hoge toerental gezet. Het resultaat zijn betere prestaties tijdens sport en een energieker gevoel gedurende de dag. 

Stimuleren van de eiwitproductie

Proteïnen (eiwitten) vervullen uiteenlopende taken in ons lichaam. Het kan gaan om structurele eiwitten zoals die in spier- en bindweefsel. Of om antilichamen en enzymen zijn eiwitten die bestaan uit aminozuren.

Ons DNA, ook een molecuul, wordt door bepaalde enzymen en magnesium gestimuleerd tot het aanmaken van een “blauwdruk”. In de DNA blauwdruk is vastgelegd in welke volgorde de afzonderlijke aminozuren zich aan de onderscheiden eiwitten moeten binden. Deze processen kunnen enkel tot stand komen door medewerking van magnesium.

Versterken van bot en tanden

Alleen met behulp van magnesium verkrijgen botten uiteindelijk hun hardheid en stabiliteit. Hiervoor is een gezonde toevoer van magnesium belangrijk, voor zowel kinderen en opgroeiende jongeren.

Zodra men ouder wordt neemt het vermogen om magnesium op te nemen uit eten af. Hierdoor profiteren ook senioren van een extra magnesium toevoer. 

Het mineraal calcium draagt bij aan de hardheid en weerbarstigheid van de botten, magnesium zorgt voor elasticiteit en voorkomt op deze wijze botbreuken. 

Magnesium en ontspanning

Magnesium en calcium voeren hun werking op de spieren gezamenlijk uit. Calcium zorgt voor de samentrekking van de spiervezels. Magnesium zorgt voor de ontspanning. Wanneer de verhouding tussen calcium en magnesium niet goed is dan ontstaan er spiertrekkingen en krampen.

De ontspannende werking van magnesium is van belang voor de activiteit van de spieren en in het bijzonder de hartspier. Daarbij voorkomt magnesium dat het hart wordt overbelast en ondersteunt daarbij een gezonde activiteit.

Soepel functioneren van ons zenuwstelsel

Voor de prikkeloverdracht tussen spieren en zenuwen is magnesium medeverantwoordelijk. Daarmee waarborgt magnesium het soepel functioneren van ons gehele spierapparaat. Tegelijkertijd is magnesium in staat om een overprikkeld zenuwsysteem tot rust te brengen.

Magnesium behoefte en gebruik 

Magnesium is naast zuurstof en water de derde levensbehoefte van het lichaam. De behoefte aan magnesium is persoonlijk en afhankelijk van vele factoren. Denk hierbij aan het lichaamsgewicht, levensstijl, leeftijd en eventuele klachten. Gemiddeld heeft een mens ongeveer 400 milligram magnesium per dag nodig. Idealiter wordt dit gehaald uit voeding: bananen, granen, noten, abrikozen en groene groenten zoals spinazie zijn voorbeelden van voeding met veel magnesium. Helaas eten we niet altijd voldoende van deze voedingsmiddelen en ontstaat er een tekort aan magnesium in ons lichaam. 

Dit tekort kan alsmaar groter worden door bijvoorbeeld ouder worden of verschillende dagelijkse handelingen. Bijvoorbeeld het drinken van koolzuurhoudende frisdranken, koffie, eten van veel suikers, het ervaren van stress of veel sporten. Fosfaten, die veelal in frisdranken zitten, binden zich aan magnesium waardoor het mineraal niet meer kan worden opgenomen in het lichaam. De cafeïne van het dagelijks drinken van koffie en thee zorgt ervoor dat de nieren extra magnesium verbruiken. Bij stress verbruikt het lichaam tot wel tweemaal meer magnesium dan normaal. Veel sporten leidt tot extra uitscheiding van magnesium.

Snelle en effectieve opname via de huid

De huid is transdermaal voor lichaamseigen stoffen. De werkzame stof in Permsal is magnesiumchloride, een lichaamseigen stof, die daarom snel door de huid wordt opgenomen. Magnesium gaat zo rechtstreeks naar de cellen en door naar de bloedbaan.

Het tekort aan magnesium wordt vaak aangevuld met voedingssupplementen zoals magnesiumtabletten. Deze komen terecht in het maagdarmkanaal, waar veel verloren gaat. Slechts een klein deel wordt opgenomen en vaak ontstaan er darmklachten en diarree als gevolg. Deze orale supplementen bevatten magnesiumverbindingen, die minder lichaamseigen zijn en minder goed worden opgenomen. 

Magnesium kan dus beter opgenomen worden via de huid. Dit is in 2016 via een groot wetenschappelijk onderzoek bewezen. Via de haarzakjes en zweetklieren wordt magnesium chloride, de werkzame stof in Permsal, voor minimaal 90% opgenomen op celniveau binnen enkele minuten. De producten van Permsal zijn speciaal ontwikkeld voor opname van magnesium via de huid. 

Het grote voordeel van de toepassing via de huid ligt in de mogelijkheid om acute problemen lokaal te behandelen. Denk hierbij aan spierkrampen, spierpijnen, rusteloze benen of artrose. Tot nu toe is er geen farmaceutische vorm met een vergelijkbaar snelle werking in geval van spierproblemen. Ook kun je via deze methode nooit te veel magnesium gebruiken. Wanneer de cellen verzadigd zijn nemen ze simpelweg niets meer op. 

Tip: Maak van het gebruiken van magnesium een dagelijkse gewoonte, net als het poetsen van je tanden. Hierdoor is het gemakkelijker aan je dagelijkse dosis magnesium te komen.

Oorzaken van een magnesium gebrek

De oorzaken van een magnesiumgebrek zijn uiteenlopend. Belangrijkste en meest voorkomende oorzaken zijn o.a. een slechte voeding, verhoogde stress en het beoefenen van sport. Maar ook het gebruik van medicijnen is een belangrijke oorzaak die vaak onderschat wordt. 

Slechte voeding

Duizenden jaren geleden voedde men zich met magnesiumrijk voedsel van vruchtbare grond. Vanaf de jaren 60 is het gebruik van meststoffen en pesticide exponentieel toegenomen. Recente onderzoeken tonen aan dat hierdoor het magnesiumgehalte in onze bodem met 75% afgenomen is ten opzichte van 100 jaar geleden. Minder in de bodem betekent minder magnesium in ons voedsel en dus minder in ons lichaam.

Stress

Wanneer we in een stressvolle situatie terecht komen heeft ons lichaam meer behoefte aan magnesium. Bij een magnesiumgebrek worden onze zenuwbanen overprikkeld met als gevolg een onrustig gevoel en nervositeit. Daarbij worden stresshormonen zoals adrenaline en noradrenaline afgescheiden van het lichaam. Deze hormonen stimuleren het lichaam om meer magnesium in het bloed aan te brengen.

Sportactiviteiten

Bij het beoefenen van sport verbruikt het lichaam aanzienlijk meer magnesium. De oorzaak hiervan is de verhoogde spieractiviteit en transpiratie (uitscheiden van magnesium). Wanneer het lichaam voldoende magnesium heeft worden spierkrampen en melkzuren voorkomen.

Aanvullend verhoogt magnesium het uithoudingsvermogen en verkort het de periode van herstel na een inspanning.

Medicijnen

Het gebruik van sommige geneesmiddelen verhoogt de magnesium behoefte. Voorbeelden van veel gebruikte medicijnen die het magnesiumpeil in het lichaam verlagen zijn o.a. anticonceptiepillen, antibiotica, insuline, cortisonen, bloeddrukverlagende middelen zoals ACE-remmers of laxeer- en plasmiddelen. 

Extra inname van magnesium is nodig om het magnesiumgehalte in je lichaam op peil te houden. 

De oorsprong van Permsal

De oorsprong van Permsal komt uit het Permtijdperk. Het mineraal wordt gewonnen uit de voormalige Zechstein zee. Een zee die 250 miljoen jaar geleden is ingedroogd en een unieke zoutlaag heeft achtergelaten. Op diverse plaatsen in Polen, Duitsland en Nederland kan natriumchloride (keukenzout) gewonnen worden uit deze ondergrondse zoutlaag. Er bestaan slechts 10 bronnen ter wereld waar de bron hoofdzakelijk bestaat uit magnesium chloride, waarvan de meest zuivere bron in Groningen, Nederland ligt. Daar wordt de Permsal magnesium gewonnen.

Winning en Gebruik

Het zout wordt gewonnen volgens het principe van ‘solution mining’. Via een pijp wordt er water 1600 meter de grond ingespoten waardoor het ondergrondse zout in dit water zal oplossen. Dit zoute water wordt vervolgens via een tweede pijp direct naar de Nedmag fabriek in Veendam gepompt.

Hier wordt het zout bewerkt voor verschillende doeleinden. Permsal magnesium wordt gewonnen uit alleen de meest zuivere vorm van deze zoutlaag. Deze vloeistof (magnesium olie) is zo zuiver dat de enige bewerking die het nodig heeft, het verwijderen van het ijzer is, om een roestkleur te voorkomen.

Zechstein Minerals heeft het alleenrecht op het winnen van deze zuivere vorm van magnesium chloride. Als de vloeistof voldoet aan de strenge kwaliteitseisen wordt het voorzien van het ‘Zechstein Inside’ keurmerk. Dit is een garantie voor hoge kwaliteit. Permsal magnesium maakt uitsluitend gebruik van olie en kristallen voorzien van het Zechstein Inside keurmerk zodat u verzekerd bent van het zuiverste en edelste natuurlijke magnesium, rechtstreeks uit de Zechstein zee.

Permsal Magnesium assortiment

Permsal Magnesium is er voor iedereen

De magnesium van Permsal is beschikbaar voor zowel particuliere als zakelijke markt. Maak een keuze zodat wij u beter van dienst kunnen zijn.

Particulieren

Een magnesium tekort is de oorzaak van veel lichamelijke problemen. Wij informeren u over het gebruik van Permsal bij een magnesium tekort.

Meer over magnesium

Praktijkhouders

Fysiotherapeut, Sportmasseur of wellness? Permsal Magnesium wordt toegepast bij behandelingen, leer er meer over.

Meer voor professionals

Kennisbank

Meer leren over de kracht van Magnesium? Lees er alles over in onze kennisbank.

Kennisbank